Πέμπτη, 23 Οκτωβρίου 2014

Ο ΜΟΥΔΡΟΣ & Η
ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ




Ο Μούδρος είναι ένα παραλιακό χωριό στα νοτιοανατολικά της Λήμνου. Βρίσκεται σε απόσταση 27 χλμ. ανατολικά της Μύρινας και υπήρξε η παλιά πρωτεύουσα του νησιού. Το όνομά του, κατά μία πιθανή εκδοχή, προέρχεται από ένα «μύδρο» (γρανιτένιο βράχο από στερεοποιημένη λάβα), που υπήρχε κοντά στο λιμάνι και όπου έδεναν τα καράβια τους οι ναυτικοί. Σήμερα το χωριό έχει περίπου 1.040 κατοίκους. Ο οικισμός είναι κτισμένος γύρω από τον κόλπο του Μούδρου, ο οποίος αποτελεί έναν από τους ασφαλέστερους φυσικούς όρμους της Μεσογείου και εξαιτίας της θέσης του πρωταγωνίστησε σε σημαντικές ιστορικές στιγμές. Χρησιμοποιήθηκε ως ορμητήριο του ελληνικού στόλου από τον Κουντουριώτη κι έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην απελευθέρωση των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου την περίοδο 1912-1913.

Λίγο πριν μπει κανείς στο χωριό, αντικρίζει μέσα στον κόλπο μια μικρή νησίδα, το Κουκονήσι, που ενώνεται με τη στεριά με μια στενή λωρίδα γης. Εκεί, τα τελευταία 20 χρόνια, η αρχαιολογική σκαπάνη ανέδειξε έναν οικισμό από την εποχή της Χαλκοκρατίας με ευρήματα μυκηναϊκής προέλευσης. Στα νοτιοδυτικά του Μούδρου υπάρχουν τρεις πεντακάθαρες, οργανωμένες, αμμουδερές παραλίες με πανέμορφους σχηματισμούς βράχων, το Μεγάλο Φαναράκι, το Μικρό Φαναράκι και η Χαβούλη. Το γραφικό λιμάνι του Μούδρου με τις ψαροταβέρνες και το υπέροχο ηλιοβασίλεμα είναι ιδανικό για περιήγηση και σ’ αυτό το χώρο πραγματοποιούνται κάθε καλοκαίρι συναυλίες και ποικίλες πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπως η «γιορτή της σαρδέλας» ή η «γιορτή του μελιού». Το χωριό, επίσης διαθέτει ένα πολύ όμορφο πέτρινο δημοτικό σχολείο, ενώ στο κτίριο του δημαρχείου μπορεί κανείς να θαυμάσει την έκθεση με τα ευρήματα από το απολιθωμένο δάσος που έχει εντοπιστεί κατά τμήματα σε διάφορες περιοχές της Λήμνου. Στα νοτιοανατολικά του Μούδρου θα βρείτε το Συμμαχικό Νεκροταφείο, που μας θυμίζει εκείνους που έχασαν τη ζωή τους στην ιστορική εκστρατεία και τη μάχη της Καλλίπολης. Εδώ έγινε άλλωστε και η περίφημη ναυμαχία της Λήμνου.

Στο Μούδρο μπορεί κανείς να θαυμάσει ορισμένους ιερούς Ναούς ιδιαίτερης ομορφιάς όπως την εκκλησία των Ταξιαρχών και του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Ο «Ναός των Αρχαγγέλων» ή «Ταξιαρχών» βρίσκεται στο κέντρο του οικισμού. Σύμφωνα με πηγές του Αγίου Όρους, αναφέρεται ήδη από το 1370, αλλά στη σημερινή του μορφή κτίστηκε το 1835 με τη συνδρομή των κατοίκων του χωριού. Πρόκειται για τρίκλιτη βασιλική με μεταγενέστερο εξωνάρθηκα. Το σκαλιστό τέμπλο του ναού από ξύλο καστανιάς λέγεται ότι είναι αντίγραφο του υπέροχου τέμπλου της Αγίας Φωτεινής στη Σμύρνη. Στις 8 Οκτωβρίου 1912, ημέρα απελευθέρωσης της Λήμνου από τους Οθωμανούς, ο ναύαρχος Κουντουριώτης κατέπλευσε στο λιμάνι του Μούδρου, εξουδετέρωσε την οθωμανική φρουρά και μετά τη μάχη, προσκύνησε στον «Ταξιάρχη», τον πολιούχο της περιοχής.

Η «Ευαγγελίστρια» όπως συνηθίζουν να αποκαλούν τον ιερό ναό του «Ευαγγελισμού της Θεοτόκου» οι κάτοικοι του Μούδρου, χτίστηκε το 1903-1904 κυρίως με χρήματα που συγκέντρωσαν Μουδρινοί μετανάστες της Αμερικής (ο Φιλεκπαιδευτικός Σύλλογος Μουδρινών ΗΠΑ «Ευαγγελισμός»), καθώς και με πολλή προσωπική εργασία από την πλευρά των κατοίκων του χωριού. Τα επίσημα εγκαίνια του ναού έγιναν στις 12 Μαΐου 1919. Παλαιότερα, στη θέση της Ευαγγελίστριας υπήρχε το μετόχι της Αγίας Μαρίνας της μονής Κουτλουμουσίου του Αγίου Όρους. Μάλιστα, ακόμα σώζονται η αγία τράπεζα και μερικά κτίσματά του. Το μετόχι αυτό είχε τραγικό τέλος, καθώς την εποχή της Τουρκοκρατίας κάηκε μαζί με επτά καλόγερους. Τα αντίποινα αυτά εκ μέρους των Τούρκων προκλήθηκαν όταν σε πηγάδι του μετοχίου ανακάλυψαν νεκρούς Τούρκους αξιωματούχους. Τελικά, σώθηκαν μόνο δύο μοναχοί, οι οποίοι κατέφυγαν στο Κουτλουμούσι, καταγγέλλοντας πως οι Τούρκοι είχαν σκοτωθεί από περίοικους του μετοχίου, με σκοπό να ενοχοποιήσουν τους μοναχούς, να διαλυθεί το μετόχι και να οικειοποιηθούν τα χωράφια τους. Τότε, ο ηγούμενος υπέβαλε το χωριό σε επιτίμιο (κάτι σαν «κατάρα»), το οποίο λύθηκε πανηγυρικά μόλις πριν από μερικά χρόνια, το 2001, με ειδική τελετή που πήρε αρκετή δημοσιότητα. Αν αποφασίσετε να επισκεφτείτε σήμερα την «Ευαγγελίστρια» θα αντικρίσετε μια εντυπωσιακή τρίκλιτη βασιλική, η αρχιτεκτονική της οποίας έχει μνημειακό χαρακτήρα. Χαρακτηριστικοί είναι οι πύργοι στο καμπαναριό της και ο περίτεχνος επιτάφιος, δώρο του ναύαρχου Κουντουριώτη. Η ομορφιά του ναού τραβάει πολύ συχνά το ενδιαφέρον του φωτογραφικού φακού. Μάλιστα, οι φωτογραφίες που τράβηξε στα 1914-1918 ο Αλέξανδρος Παναγιώτου με τους Αγγλογάλλους αξιωματικούς μπροστά από το ναό, έκανε το γύρο του κόσμου ως καρτ ποστάλ κι αγαπήθηκε ξεχωριστά.


• MΟUDROS & THE CHURCH OF THE ANNUNCIATION

Moudros is a coastal village in the southeast of Limnos. It is located 27km east of Myrina and was once the capital of the island. It was probably named after a “mydros” (solidified granite lava rock), near the port where the sailors used to tie their ships. Today, the village has about 1040 inhabitants. It was built around the Bay of Moudros, one of the safest natural bays in the Mediterranean and because of its position, it has played a significant role in important historical moments. Moudros was used as a base for the Greek fleet by admiral Kountouriotis and its contribution to the liberation of the islands of the Northeast Aegean in the period 1912-1913 was decisive.

In the bay, near the entrance of the village, there is a small island named “Koukonisi”, which is connected to the mainland through a narrow strip of land. During the last 20 years, the archaeologists have revealed a settlement there, dating back to the Bronze Age with Mycenaean findings. On the southwest of Moudros you can find three clean, organized, sandy beaches with beautiful rock formations, “Big Fanaraki”, “Small Fanaraki” and “Havouli”. The scenic harbor of Moudros with the fish taverns and the magnificent sunset is ideal for those who enjoy relaxing walks. This is where concerts and various cultural events take place in summer -such as the “Sardine Festival” or the “Honey Festival”. The village also has a beautiful elementary school made of stone. In the town hall you can view an exhibition of fossilized forest findings, which have been found in various regions of Limnos. In the southeast of Moudros you can find the Alliance Cemetery, which is a reminder of those who lost their lives in the historic expedition and the battle of Kallipoli. After all, this is where the famous Naval Battle of Limnos took place.

In Moudros one can visit temples of exquisite beauty such as the church of the Archangels and the church of the Annunciation of Virgin Mary. The “Temple of Archangels” is located in the center of the village. According to sources of Mount Athos, references to this temple can be found as early as 1370, but it was only built in its present form in 1835 with the contribution of the village inhabitants. It is an aisled basilica with an external narthex, which was added at a later date. The carved temple of the church is made of chestnut wood and it is said to be a replica of the magnificent temple of St. Fotini in Smyrna. On October 8th 1912, day of the liberation of Limnos from the Ottoman Empire, admiral Kountouriotis sailed into the port of Moudros, neutralized the Turkish guard and after the battle, he prayed in the church of the Archangels, the patron saints of the region.

“Evagelistria” as the residents of Moudros call the church of the “The Annunciation of Virgin Mary” (“Evangelismos tis Theotokou”) was built in 1903-1904 with money collected mostly by the immigrants of Moudros in the USA (the US Educational Association of Moudros “Evagelismos”), and a lot of personal work on behalf of the residents. The official opening took place on May 12th, 1919. In the past, on the same location where the church was built, there used to be a dependency of Mount Athos, that of St. Marina of the Koutloumousiou monastery. In fact, the altar and several of its structures are still preserved. The dependency had a tragic ending, as during the Ottoman dominance it was burnt along with seven monks. These retaliations from the Turks were caused when Turkish officials were found dead in a well on the dependency’s property. Eventually, only two monks survived and fled to Koutloumousi, where they claimed that the Turks were killed by neighbors of the dependency, in order to incriminate the monks, destroy the dependency and take ownership of their land. Then the abbot imposed a penance upon the village (something like a “curse”), which was solemnly resolved only a few years ago, in 2001, with a ceremony which attracted a lot of publicity. The people who decide to visit the church today see an impressive three aisled basilica with an architecture of monumental character. Τhe bell towers and the elaborate epitaph, a gift from admiral Kountouriotis are quite distinctive. The beauty of this church often attracts the interest of photographers. In fact, the photos of British and French officers posing in front of the temple that were taken by Alexander Panagiotou in 1914-1918, travelled around the world as postcards and were very popular.


Translation: Vicki Mattheou

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Στρατής Λιαδέλλης, Μαρίκα Μπόλκα


ΠΗΓΕΣ: Επιγραφές Μητρόπολης Λήμνου

-http://stirouga. blogspot.gr

-http://www.visitlimnos.gr

-http://limnosguide.gr




















Μου αρέσει!